Saturday, March 10

s w 0 t

assalamualaikum....


AKU MAHU BERUBAH..!!!!


3 kata y mudah disebut tetapi sebenarnya sukar utk dilaksana...

bagaimana hendak berubah.???
perlukah nk berubah.??
apa y perlu diubah.???


coretan kali ini bukannya mahu membincangkn mengapa atau perlukah...aku hanya ingin berkongsi tips/cara jka seseorang itu ingin berubah..


S W O T

apa itu swot.??

S - strengh
W - weakness
O - opportunity
T - threat

strengh --> kekuatan
     dalam melakukan sesuatu kerja perlulah ada kekuatan..bayangkan,mampukah kita mengangkat sekotak buku jika kita tidak mempunyai kekuatan y mencukupi..?? sama juga jika kita ingin berubah...kekuatan untuk mengubah diri hendaklah dimulakan denga niat y betul..tanyalah diri kita, mengapa aku nk berubah.??sesudah menemui jwpan y dicari, kumpulkan tenaga serta kekuatan untuk berubah...

weakness --> kelemahan
      tiada siapa y sempurna...namun tak mustahil jka ingin berubah...walaubagaimanapun, fikirkan sejenak...apakah kelemahan diriku y ingin aku ubah..???mampukah aku untuk mengbah diriku ini.??tidak mustahil jika sedang kita berusaha untuk berubah,ada sahaja halangan y memaksa kita untuk kembali menjadi seperti dahulu...terutamanya dari persekitaran kita...cuba atasi kelemahan/halangan tersebut agar kita tetap berada di landasan y betul...

opportunity --> peluang
     rebutlah sebarang peluang y ada..jika kita mahu berhijrah tetapi mungkin tidak ramai y sudi membantu..tidak mengapa wahai saudari/saudara ku..berdoalah...insya`allah kita dpat menemui jalan serta peluang bahkan saudara y sedia membantu kita...

threat --> ancaman
     sedangkan Rasulullah SAWsendiri menghadapi ancaman tatkala cuba menyebarkan tali Allah,apatah lagi kita ini...ancaman baginda pula merupakan ancaman bunuh, diseksa serta dipulaukan...tidak tercapai akal kita untuk menghadapi ancaman sedemikian rupa...ancaman dalam mengubah diri agak lain dengan ancaman y dihadapi baginda...bisikan syaitan..itulah ancaman kita...dampingilah orang y dapat membantu dirimu untuk berubah & jikalau boleh,senantiasalah berada dlam keadaan berwudhu`..


sekian sahaja dariku...sesungguhnya,aku hanya mampu berkongsi setakat ini sahaja..apakan dayaku,ilmu aku msih cetek..aku harap nukilanku ini dpat membantu kamu y ingin berubah...


diriku,
-capritirah-

*4 prinsip y telah ku coretkan sebenarnya merupakan teknik y aku gunakan tatkala aku ingin memnghadapi peperiksaan...aku mengubahsuai sedikit cara penggunaan kata2 tersebut...buku tersebut diilhamkan oleh seorang tokoh china y disegani yakni SUN TZU..